Měření výkonu:
1) Hmotným ukazatelem – fyzické vyjádření množství prodaných jednotek zboží
2) Hodnotovým ukazatelem – tržbou, množstvím realizovaných korun
3) Jednotkami času – pracnosti – spotřeba času nutná pro realizaci
Pracnost prodeje – čas k realizaci prodeje kusu zboží
pracnost tržeb – doba k realizaci jedné koruny obratu
4) Doplňujícími ukazateli – počet zákazníků, průměrná doba obsluhy, počet prodejů, průměrná hodnota prodeje
Vlivy působící na výkon
Objektivní: cena zboží
sortiment zboží
forma prodeje
pracovní podmínky (umístění prodejny, frekvence zákazníků, organizace práce, fyzikální podmínky)
obchodní zvyklosti (otevírací doba, omezení nákupu, dopravní zvyklosti)
struktura zaměstnanců (věk, zdravotní stav)
Subjektivní: kvalifikace zaměstnanců
forma hmotné zainteresovanosti
motivování pracovníků k výkonu