ŠKOLA VĚDECKÉHO ŘÍZENÍ
A) ŠKOLA VĚDECKÉHO ŘÍZENÍ
Taylor – taylorismus (Američan)
– zaměření na racionální přípravu práce, přednost růstu výkonnosti dělníků, navrhování uspořádání pracoviště efektivním způsobem. Taylor zavedl normování práce, které se používá dodnes. Zavedl časové studie – musíme vědět co dělník celý den dělá – činnost nazývaná pracovní operace – pracovní operace rozděleny na úkony – pohyby – hmaty.
Taylor zavedl přestávky v práci (čím těžší práce, tím více přestávek hned od začátku směny)
Normování práce – norma t = t1 + t2 + t3
t1…čas práce
t2 a t3…časy přestávek, čas na biologické potřeby, na odpočinek při práci…
– zavedl také odměny a tresty (trest ve smyslu krácení mzdy), položil základy úkolové mzdy
Gilbreth – pohybové studie
Pohyby se dělí na nutné a zbytečné,, zbytečné se Gilbreth smažil vyloučit
Ford
Dělník má vykonávat takovou práci, aby dělal jen několik málo pohybů – málo školení – zavedl pásovou výrobu
Baťa
Vyšel z Taylora,stanovil denní úkol – odměny a tresty – například stanovil pro pracovníka úkol a začátek pracovní doby, domů šel po dokončení úkolu. Zavedl samosprávu dílen – týdenní hodnocení zisku dílen = evidence nákladů a výdajů v rámci dílen. Zavedl podíl pracovníků na zisku či ztrátě dílny.