Identita organizace
Identita organizace
– odlišnost od konkurence (produkty homogenní – služby odlišné)
– přechod k měkkým faktorům – oprošťování od příkazů, využívání „řízení vlivem“
Základní pojmy
Kultura organizace – je jednak souhrnem zvyklostí, symbolů, rituálů a ceremoniálů užívaných v organizaci, jednak souhrnem zásad, přístupů, norem a hodnot v organizaci sdílených a udržovaných jako obecné vzorce chování, jednání a vystupování
Etika – mimozákonná doporučení ve věci mravních hodnot a lidského jednání, která vycházejí ze zvyklostí dané společnosti
Etický kodex – dokument stanovující základní principy etického chování
Image – obraz, prestiž,, představa spotřebitele
Komponenty identity a image organizace
Identita organizace je určována pěti základními faktory
1) design – vizuální a zvukové atributy uplatňované jako součást loga organizace
2) kultura – komplex hodnot, norem, zvyků a obyčejů, které jsou směrodatné pro chování, jednání a vystupování všech členů organizace
3) chování – dominantní úloha přísluší manažerům, to, co stanoví
4) komunikace – zpřístupnění pravdivých informací
5) produkt – tvar, vnější styl, obal,..
Identita – materiální i nemateriální dimenze, projevuje se vně i uvnitř; to, co odlišuje firmu od ostatních
Image – odraz v očích zákazníků a okolí; vznikají dlouho, ale rychlá ztráta
Kultura organizace
– tvoří ji jednání, které lidé nevědomky prosazují
– odrazem lidských dispozic lidí
– setrvačná, nelze přikázat změnu, strukturovaná