Identita – tři úrovně
tři úrovně
1) vnímatelné atributy – to, co působí na pracovníky uvnitř firmy i okolí; symboly, styl oblékání, styl komunikace v podobě oslovování, uspořádání kanceláří, firemní rituály (oslavy výročí)
2) pravidla jednání – částečně vědomá a do jisté míry ovlivnitelná; zažité hodnoty se projevují ve vztahu k zákazníkům, zaměstnancům, konkurenci, riziku, podnikatelským zásadám
3) základní životní představy – vznikají spontánně a jsou více méně nevědomé
dva krajní přístupy:
a) má kulturu – institucionalizace, formální přístup
b) organizace je svébytnou kulturou – zakořeněná a zažitá
Základní rysy zdravé kultury
– základní principy podnikové kultury vychází z podnikatelské strategie
– jsou vytvořeny podmínky pro fungování pracovníků jako týmu uvnitř firmy
– nepotlačovat kritiku
– identifikace pracovníků s podnikem
– používání měkkých metod