Tři roviny naslouchání
Tři roviny naslouchání
1) naslouchání ušima
2) naslouchání očima – výraz obličeje, postoje a pohyby
3) naslouchání srdcem – číst mezi řádky, intuice, schopnost vnímat člověka jako celek
o k efektivní komunikace přispívá účelné filtrování sdělení, sdělení totiž někdy obsahuje mnoho prázdných slov, frází a klišé, jež pro nás nemají valnou informační hodnotu
o důležité je vnímat sdělované fakty (podstata, která má informační hodnotu)
o proces filtrování může být narušen šumy – naslouchání vlastnímu já a předsudků vyplývajících ze vzájemného vztahu účastníků komunikace
o základním nástrojem v boji proti takovému zkreslení je racionalita, odstranění emocí
o výsledný efekt komunikace ovlivňují také naše schopnosti a předpoklady stát se dobrým partnerem v komunikaci
o komunikace je významným prostředkem k tomu, jak získat druhé, aby dělali, co je třeba
o nedostatek informací dává prostor pro vznik fám a pověstí
o čím věrohodněji budou podřízení pracovníci seznamováni se záměry organizace s důvody různých opatření, čím přesvědčivěji budou vnímáni jako nepostradatelná součást celku, tím lépe přijmou cíle organizace za své, tím ochotněji budou odstraňovat překážky a usilovat o dosažení těchto cílů
o nešvarem se stává zadržování informací nadřízenými složkami
Nevhodné chování příjemce sdělení (M. Kroeger)
o dívá se nepřítomně, myslí na své problémy a sdělujícímu nevěnuje pozornost
o jedná se sdělujícím úředně nebo jako úkolem, který je nutno vyřešit
o jedná jako zaručený odborník, který zná na všechno lék