4/ Trh a tržní mechanizmus – maturita
TRH – místo, kde dochází ke směně zboží na základě nabídky a poptávky či rozdělování a směny . Součástí trhu jsou i domácnosti, firmy, organizace, a stát .
SMĚNA – činnosti, kt. se uskutečňují po ukončení výroby až do předání výrobků spotřebiteli. K tomu dochází na trhu.
CENA = podává info a ovlivňují výrobce a kupující.
Tržní cena – cena, za kterou budou statky a služby směněny za peníze. Cena při níž se Nab = Popt. Za těchto podmínek : existuje mnoho kupujících i prodávajících . Žádný jednotlivec nemůže regulovat ceny
– Kupující i prodávající vědí o cenách na trhu
– K. i P. mohou svobodně vstoupit na trh, nebo jej alespoň opustit
– Rovnovážná cena je jediná, kt. může existovat po jakoukoliv dobu
Přebytečná poptávka: výše x nabídce . Povede ke zvyšování ceny tak dlouho, dokud se P a N nevyrovná.
Přebytečná nabídka : vede ke snižování cen, dokud se nevyrovnají.
ELASTICITA – pružnost N. a P. , jak pružně reaguje N.a P. na změnu ceny
– podstat tržního mechanizmu, kde je eko řízena trhem
– u zboží , kte.není ničím nahraditelné je malá pružnost P. – mléko, pečivo…)
Fce trhu :
Informační – prostřednictvím cen přenášejí trhy informace
Stimulační – rozvíjí se eko činnosti
Přerozdělovací – rozděluje důchody jednotlivým subjektům
TRŽNÍ MECHANISMUS – regulace ( upravování ) ekonomiky , působení nabídky a poptávky
PRVKY- nabídka, poptávka a cena
Dochází ke změnám tím, že lidé mění vkus, mění se ceny… Tyto změny se promítají do cen statků a služeb. Tržní mechanismus pracuje sám, užívá ceny, prodeje a zisky jako signály pro chování výrobců a spotřebitelů.
Nabídka – množství zboží a služeb násobené jejich cenami. Je to souhrn zboží a služeb, které jsou firmy schopny a ochotny při daných cenách na trhu, daných výrobních zdrojích a technologických možnostech vyrobit.
Poptávka – je množství zboží a služeb určitých cen, které jsou domácnosti, , firmy a vláda schopny a ochotny koupit při cenách a důchodech, které mají k dispozici a při individuálních preferencích.
Cena – je základním zdrojem informací pro tržní subjekty a ovlivňuje jejich chování. její úloha je v tržním systému nezastupitelná. Je výsledkem stavu nabídky a poptávky na trhu
( tržní cena)
TRŽNÍ ROVNOVÁHA : čím je cena zboží na trhu vyšší , tím více výrobců přichází na trh a chce prodávat své zboží. Je-li cena zboží nízká, nabídka se snižuje, protože výrobci nemají zájem prodávat za nízkou cenu. Situace, kdy při určité ceně dochází k vyrovnání nabídky s poptávkou.
Bod tržní rovnováhy – průsečík křivky Nab. a Popt.
ZÁKON NABÍDKY = za jinak stejných okolností jsou výrobci ochotni na trhu nabízet za vyšší cenu více výrobků a za nižší cenu méně .
Nabídka může být:
Individuální – nabídka jednoho výrobce nebo jedné fy
Tržní – součet všech individuálních nabídek na určitém trhu
ZÁKON POPTÁVKY = za jinak stejných okolností, jsou kupující ochotni na trhu kupovat za vyšší ceny méně výrobků a za nižší cenu více výrobků .
Poptávka může být :
Agregátní : celková suma všech koupí
Individuální – poptávka jediného kupujícího
Dílčí – poptávka po jednom určitém výrobků
Tržní subjekty: – jsou to domácnosti a založené firmy,, ekonomové předpokládají, že jejich chování v tržní ekonomice je racionální, tj, že nejednají náladově či nahodile. Takové chování znamená porovnávání prospěchu s náklady. Ve skutečnosti tomu tak vždy není. V rámci tohoto rac. chování, domácnosti usilují o maximalizaci užitku, firmy o maximalizaci zisků. Domácnosti vytvářejí v tržní eko poptávku po zboží a službách a nabídku práce, půdy a kapitálu, tj. výrobních zdrojů . Firmy vytvářejí poptávku po těchto výr. zdrojích, za které domácnostem platí mzdu, rentu a zisk v určité formě ( dividendy, úroky). Zároveň vytvářejí nabídku zboží a služeb, které jsou výsledkem technologického zpracování výrobních zdrojů.
Členění trhu:
T.zboží :
a) dílčí trh – tam se jen kupuje jediný druh zboží
b) agregátní t. – veškeré zboží
T. práce – sjednává se cena práce, což je mzda. Jde o nabídku a poptávku po pracovní síle.
T. finanční :
a) t.peněžní – obchoduje s krátkodobými cennými papíry splatnými do 1 roku
b) t.kapitálový – trh cenných papírů ( akcie, obligace, vkladové listy, podílové listy…)
Kapitálový trh se ještě dále dělí na :
Primární ( nákup CP . přímo od emitenta – vydavatel
Sekundární ( burza )
Neorganizovaný ( obchod mezi bankami nebo obchody)
P Ř Í K L A D Y :
1. N > P cena klesá 2. N < P cena stoupá 3. N = P bod tržní rovnováhy , cena zůstává stejná