16/ Odbytová činnost podniku – maturita
přímí- rovnou ke odběratelů
Nepřímí- do prodejen
Odbyt zahrnuje: udržování zásob, řízení vlastních prodejen, prodej výrobků, poskytování poradenství.
Marketing: se zabývá výzkumem trhu, vytváří obchodní politiku
Plánování prodeje: stanový se objem a počet dodávek, stanový se výše potřebných zásob, zásobování, stanový se objem výrobků.
Prodej na domácím trhu: odběratelé, obchodníci, organizace
Jsou dvě fáze přípravná- vyhledání odběratelů, realizační- předání výrobků do vlastnictví
Expedice dovoz výrobků
Dokumentace: dodací list, osvědčení o jakosti
Návod k obsluze
Prodej na zahraničním trhu: v podnicích které hodně obchodují v zahraničí a zabívají se jak dovozem tak exportem a nebo prodávají a kupují
Nevýhodou je měna, jazyk, velké vzdálenosti
Dělení- územní- info o příslušném státě
Technické- info o výrobu technické parametry a k čemu se používá
Platební podmínky: v jaké měně se platit, doba placení, zásilky, reklamace se vyřizuje prostřednictví zákonných zástupců, kdo komu bude platit
Poskytování obchodně technických služeb
je u výrobků s dlouhou dobou používání, týká se jak výrobků prodaným podnikům tak obyvatelstvu
dělení: předprodejní – poradenství, po prodejní – technický servis např. prodej s.r.o., v průběhu – aplikační
poradenství – potřebný u nových výrobku
technický servis – u výrobků složitých, po celou dobu používání
aplikační – u složitějších výrobků, cíl je předejít nesprávnému používání
Řízení vlastních prodejen
V vytváří se větších městech v sídlech firem, slouží k výzkumu trhu a k prodeji
Jakost výrobků – kvalita= souhrn všech užitých vlastností výrobku
Kontrola jakosti – je činnost zaměřená na zjištění míri a stupně jakosti a vlastností a provná je s normami
Druhy kontroly – uplná, částečná
Úřad pro normalizaci a měření – zábívá se certifikací, schvalováním, kontrolou
Státní zkušebny- hodnotí, higienu, shodu s normami, může zrušit znak jakosti