Funkce obchodu vycházejí z :
· přeměny výrobního sortimentu (dodavatelského) na sortiment odběratelský, odpovídající potřebám a nákupním zvyklostem zákazníků
· překonávání rozdílů mezi místem výroby a místem spotřeby
· překonávání rozdílů mezi časem výroby a časem spotřeby, tj. pohotovost prodeje či dodávek umožňuje určitý stav zásob
· zajišťování kvality prodávaného zboží – např. vlastní kontrolní laboratoře, kvalitativní přejímka zboží, rychlé vyřizování reklamací
· ovlivňování výroby využíváním marketingu v sortimentu, času, místě i množství zboží
· racionální zásobovací cesty (logistika) – důraz na efektivnost nákladů
· zajišťování platební způsobilosti a včasné úhrady dodavatelům
V poslední době v souvislosti se změnou pojetí zahraničního a vnitřního obchodu, s pokračující integrací a kooperací v obchodě se začíná měnit chápání obchodu.
Ztrácí význam rozdělování obchodu na vnitřní a zahraniční.
V souvislosti s globalizací obchodu v Evropě se zahraniční obchodní operace uskutečňují ve firmách vedle maloobchodní činnosti. Vzniká nový pojem, tzv. RETAILING, resp. velké retailingové společnosti.
RETAILING představuje velkoobchodní činnost včetně mezinárodního obchodu, opřenou o vlastní maloobchodní síť. Tyto společnosti vedle dovozu a vývozu zboží, provozují maloobchodní činnost, a obchodují s know-how.
Děkuji za pozornost