PODNIKATELSKÉ SÍTĚ
Jsou dalším způsobem zvýšení výkonnosti podniků. Jedná se o samostatné podnikatelské subjekty, které mají mezi sebou určité síťové struktury vztahů.
=> Spojení malých podniků v boji proti monopolním gigantům, výhodou je, že tyto malé podniky tak mohou sdružovat kapitál na činnosti, které by sami nemohli provozovat (výzkum, inovace, společná reklama, marketing, společný nákup know-how).
=> Vztahy vznikají na základě kooperačních dohod, které v dalším kroku umožňují těmto malým podnikům komunikovat s podniky velkými (vzniká určitá vyjednávací síla).
(+) Existují také sítě, kdy se velké firmy (poskytovatelé) chtějí dostat na určitý trh, a proto využívají malé lokální samostatné právní subjekty (podniky). Podepisují dohody s malými podniky, které jim umožní průnik na trh tam, kam by se sami nedostali nebo zřízení samostatné provozovny v dané lokalitě by bylo neefektivní (nákladné).
FRANCHISING
= Spolupráce partnerů (poskytovatel – nabyvatel), která spočívá v tom, že ekonomicky silný partner se spojí se slabšími podniky, které by jinak na trhu nemohli fungovat – existovat (příliš nákladné), získávají tedy určité know-how.