Základní charakteristiky franchisingu:
· vymezení území – poskytovatel zaručuje, že nebude v tomto území vyvíjet své další aktivity, zaručuje, že v dané lokalitě nebude žádný jiný nabyvatel
· vybudování a provoz jednotek financuje nabyvatel
· dohoda o školení nabyvatele, což je výhodné pro obě zúčastněné strany, poskytovatel na své náklady hradí školení a tím si vlastně hlídá celkové image – postavení firmy na veřejnosti
· charakteristika výrobků a služeb, které nabyvatel přejímá včetně ceny, kterou mu poskytovatel určuje (stanovuje)
· poplatky za know-how jsou placeny jednorázově, ale nabyvatel dále platí další, které jsou periodicky účtovány ve formě podílů z obratu
· povinnost vést účetnictví podle platných zákonů, ale zároveň ve formě jakou požaduje poskytovatel – kontrolní funkce
· poskytovatel má právo kontroly, která závisí na vzájemné dohodě, kterou spolu písemně uzavřeli
· doba platnosti smlouvy je zpravidla ve střednědobém horizontu, délka vychází z toho, že nabyvatel potřebuje určitý čas na to, aby se mu tato investice vrátila
· poskytovatel většinou zaručuje marketing – pokrytí trhu, propagaci výrobků a dalších záležitostí
· organizace všech záležitostí je průhledná, protože v tomto vztahu vystupují pouze dva účastníci
· personální politiku provozuje nabyvatel na svůj účet