SPJ je odpovědná za:
1) provádění strategické analýzy, která je pak základem volby pro strategii a budoucí činnosti;
2) provádění nezávislé realizace této strategie;
3) nezbytné přizpůsobování své strategické orientace vnějším podmínkám.
Aby SPJ fungovaly správně, musíme vytvořit vhodné podmínky:
a) co nejméně (nejlépe žádná) řídících úrovní mezi vrcholovým vedením a vedením SPJ;
b) musí mít jasně vymezené poslání (jednoznačně definované cíle a úkoly);
c) musí mít volnost v kontraktech;
d) musí mít autonomii primárních funkcí (marketing, výroba, služby, prodej,…) + měla by mít i svůj vlastní vývoj (pokud je to finančně únosné);
e) měla by mít vlastní štábní služby;
f) měla by mít volnost ve výběru pracovníků i vedoucích pracovníků;
g) musí mít vytvořený vlastní motivační systém (v rámci mantinelů daných vrcholovým vedením);
h) musí mít propracovaný informační systém, který musí umožnit srovnávání (posouzení) výkonu všech SPJ v rámci podniku
Každá SPJ má své pole působnosti, má své zaměstnance, nezávislost v rámci daného podniku, vytváří si svoji vlastní kulturu, ta opět ale musí vycházet z kultury celé firmy.