Zvláštní případy stanovení ceny
Ø u substitučních výrobků
– firma sleduje nejen ceny konkurenčních výrobků, které mohou nahradit její produkci,
– ale také případy, kdy si může konkurovat sama sobě (jeden její výrobek může být nahrazen jiným jejím výrobkem)
Ø u cen náhradních dílů
– přihlíží firma nad jejich dostupností u jiných výrobků
– dále i poměr mezi náklady na opravu a cenou nových výrobků
Ø u výrobků tvořících výrobkové řady
– tyto výrobky se liší výkonnostními parametry
– je zde možné stanovit cenu základního modelu (některou z výše uvedených metod) a ceny ostatních výrobků jsou od ní odvozovány početně na základě poměru mezi cenou a parametry základního modelu, tj. parametrická metoda tvorby cen
1. Rozhodnutí o výši ceny
Ø před konečným stanovením ceny posoudíme i:
– způsob započtení pojistného a dopravného do ceny
– velikost a formy poskytování různých rabatů (množstevní, věrnostní nebo sezónní rabat)
– velikost a formy zápočtů při koupi nového výrobku při současném vrácení starého výrobku
– psychologické faktory a reakce na změnu
Závěrem je nutné vyhodnotit, jak navrhovaná cena odpovídá zásadám firemní cenové politiky.