Okolí podniku
– Druhy okolí podniku :
1) Hospodářské okolí : To je TRH ( nabídka, poptávka, odběratelé, dodavatelé, banky, pojišťovny, inflace )
2) Přírodně-technické okolí podniku : Působení na podnik ( existence nerostného bohatství klima, geografická poloha, čističky, stroje, infrastruktura, doprava, telekomunikace )
3) Sociálně-kultůrní prostředí : Struktura obyvatelstva, školská soustava, kulturní hodnoty a tradice, zájmy.
4) Politicko-správní prostředí : Politická situace, stát, obce, soudy, politické strany )
– Okolí působí na podnik :
1) Přímo : Bez zprostředkování
2) Nepřímo : Zprostředkovaně
– Vyjadřování ekonomické efektivnosti :
Výnosnost – rentabilita : Je určitá míra, která vzniká na základě porovnání určitých údajů ( dělěním
Výstupy
EFEKTIVNOST = ————–
Vstupy
Vyjde nám buď podíl nebo kolik peněžních jednotek výstupu případně na 1 jednotku vstupu.
Do vstupu výstupu zejména dáváme to, co je cílem podnikání – ZISK ( v rozvaze podniku se ZISK objeví v pasivech )