Marketingový mix: cena
Marketingový mix: cena
Cenová strategie a programy
Motto anonym – „Neexistuje taková věrnost značek, aby jí 10% sleva nepřemohla.“
Cena je kompromisem mezi prodávajícím a kupujícím.
Cenová politika- určování ceny:
1) politika přežití – cena je tržní cenou.
2) maximalizace běžných příjmů – zisk je tvořen z obratu prodeje.
3) maximalizace běžného zisku – zisk je tvořen ze ziskového rozpětí
1) Záležitost krátkodobá. Situace kdy o výrobek přestává být zájem dochází k hromadění na skladech a tím
pádem riziku znehodnocení nebo prošlé záruční lhůty. Je nutné v tomto případě snižovat cenu na nebo či pod
úroveň nákladů podle síly vlivů konkurence.
2) cena za mimořádnou kvalitu – je charakteristická pro zboží značkové, cena je vysoká (adidas, audi, mercedes)
dlouhodobá záležitost.
3) maximalizace zisku – Je krátkodobá záležitost, rozdíl mezi cenou a náklady je maximální. Typické pro sezónní
zboží (plavky, lyže)
4) maximalizace současných příjmů – záležitost dlouhodobá, docílíme 24hod. prodejem, soboty, neděle -večerky
Můžeme si dovolit ceny nad úrovní konkurence
5) maximalizace obratu – záležitost dlouhodobá, rozdíl mezi náklady a cenou je co nejnižší. Máme zájem o prodej co největšího počtu výrobků