Megatrendy změn vnějšího prostředí
1.4. Megatrendy změn vnějšího prostředí (NAISBITT)
– silné vlivy, které působí na každého podnikatele
– přechod od průmyslové k informační společnosti = v budoucnosti bude pracovat 10% v průmyslu, 60% v informacích a 30% ve službách
– přechod ke společnosti znalostní – méně než jedna třetina terciálního vzdělávání, elitní skupina vysokoškoláků (třeba z PEFky) do 15% populace, cílem je 80% populačního ročníku s maturitou
– otvírání trhů a otvírání hranic států, globalizace celosvětový zájem nezávislosti, proto je důležitá strategie firem
– přechod od centralizace k decentralizaci (pravomoci na nižší jednotky), firmy se budují zespoda nahoru
– roste význam zákazníků – určují co, kdy, kde jak dělat…
– změny v řízení firmy v důsledku informační technologie (zeštíhlování, souvisí s předpovědí dvoustupňového řízení v budoucnu
1.5. Situační analýza vnějšího prostředí
– firma, která se chce udržet na trhu, studuje faktory vnějšího prostředí, snaží se dosáhnout rovnováhy mezi vnějším prostředím a firmou
– cílem je definovat, které vlivy vytvářejí pro firmu příležitost, které by firma mohla využít ve svůj prospěch a které naopak působí firmě hrozby
– faktory pro příležitosti či naopak hrozby se mění v čase
– odhalení příležitosti či hrozby záleží na analýze vedoucími pracovníky, kteří dané faktory posuzují
Konkrétní kroky:
definovat faktory, které se mění
analyzovat vývoj těchto faktorů a předpovědět daný vývoj v bližším (3-5 let) i ve vzdálenějším (5-10 let) období
definovat, zda se jedná o příležitost či hrozbu a jak bude působit na naši organizaci
navrhnout reakci organizace na vývoj daného faktoru, popřípadě stanovit priority reakcí