Prostředí v odvětví
1.2. Prostředí v odvětví
– každý podnikatel uskutečňuje svou činnost v určitém odvětví a zde je vystaven konkurenčnímu působení ostatních firem. Jednotlivé odvětví se od sebe liší jednak úrovní koncentrace(vysoce koncentrované nebo naopak roztříštěné odvětví) a stupněm vyzrálosti (začínající, vyzrále a upadající odvětví)
– na konkurenci v odvětví působí mimo konkurenčních výrobců i ostatní faktory z různých odvětví. Čím je větší množství výrobců, tím je vyšší konkurence. Konkurence roste, pokud:
stagnuje poptávka
jsou výrobky zaměnitelné (např. vejce…)
pokud odchod z odvětví je dražší než setrvání v něm
– dodavatelé z jiného odvětví, ale jejich vyjednávací schopnosti jsou vysoké (za jakých podmínek jsou ochotni nám dodávat řešení – odebírání výrobků od více dodavatelů.
– čím větší zákazník, tím větší vyjednávací schopnost (kolik, kdy, jak často, jakým způsobem, za kolik naše výrobky atd.)
– potenciální nový konkurenti – ještě nejsou, ale stanou se jimi
– náhradní výrobky – margarín x máslo, drůbeží x vepřové maso…
1.3. Regionální prostředí
– má vliv zejména na menší firmy, které se musí přizpůsobovat podmínkám na daném regionálním trhu. Firma má různé povinnosti vůči regionálnímu trhu (např. kontrakty se zastupitelstvem…)