Úvod do teorie managementu
I. Úvod do teorie managementu
1. Definice managementu
• činnosti, které jsou spojeny s řízením (vedením) lidí, které vykonává vedoucí pracovník
• lidé,kteří tyto funkce vykonávají, se nazývají manažeři
• 3 stupně managementu: vrcholový, střední, základní. V současné době je celosvětová tendence snižovat střední úrovně managementu.
• management se chápe jako věda -> obecná teorie managementu
-> aplikované manažerské teorie
• každý manažer je vedoucí pracovník, ale ne každý vedoucí pracovník je manažer
2. Teorie managementu
2.1. Klasické teorie (školy) managementu
– od roku 1900 až do konce II. světové války
– nabídka norma (normování práce)
• princip spočívá v rozdělení činnosti na menší části. Činnost jako celek nazval operace. Menší části (jednotky) jsou úkony. Úkon se skládá z pohybů. Pohyby se skládají z hmatů.
• časová studie – písemný záznam spotřebovaného času
• přestávky na odpočinek (stanovení na základě obtížnosti práce) – u nás nejméně 10% z času práce, svačina, hygienické a fyziologické potřeby -> 2–3% z času směny (průměrně 45 minut)
• úkolová mzda – každý pracovník má denní úkol a za něj má pevnou mzdu. Nesplní-li, má menší výdělek.
• dalším spoluzakladatelem této školy byl Gilbreth. Tomu se nelíbilo normování na základě časových studií -> zobecnění pohybů stanovením času na každý pohyb => předem stanovené časy (například při pásové výrobě). Pro pohyby vypracoval značky a pojmenoval je Therbligy.
• Henry Ford – zakladatel pásové výroby (1 pohyb)
• Tomáš Baťa –zavedl pásovou výrobu, uplatňoval normy jako denní úkol pracovníka, byl stanoven na začátku pracovní doby a až byl úkol splněn, šel pracovník domů. Samospráva dílen – svůj plán nákladů a zisku. Dílny si navzájem prodávaly díly. Výsledky činnosti se každý týden hodnotily. Zisk se rozdělil mezi pracovníky (podíl na zisku), ale nevyplácel se – kryly se jím případné ztráty.