(3) Efekt mezinárodního obchodu
neboli efekt mezinárodní substituce. Jde o nahrazování domácího zboží zbožím zahraničním a naopak, tj. přenos poptávky z domácích trhů na trhy zahraniční a naopak. Růst domácí cenové hladiny znamená všeobecné zvyšování cen domácího zboží a služeb. Domácí ekonomické subjekty se proto snaží nahrazovat dražší domácí zboží levnějším zahraničním zbožím a proto poptávané množství reálného GDP klesá.
Pod vlivem tří uvedených efektů se mění množství poptávaného reálného GDP spolu se změnami cenové hladiny. Výsledným efektem změny cenové hladiny je v modelu AS – AD posun po křivce AD. Nicméně AD není stabilní, mění se v čase. V modelu AS – AD znamenají tyto změny posun celé křivky agregátní poptávky.
AD se zvyšuje když:
– se zvyšuje nominální peněžní zásoba
– se zvyšují státní výdaje na zboží a služby
– se zvyšuje očekávaná míra inflace
– klesá hodnota domácí měny vůči měnám cizím
– se zvyšuje celkové bohatství ekonomiky
– se snižují úrokové sazby
– se daně snižují či transfery zvyšují
– se zvyšují očekávané budoucí zisky firem
– se zvyšuje reálný důchod v zahraničí
– roste počet obyvatelstva.