7. Tržní selhání
Okolnosti zabraňující tržnímu mechanismu efektivně alokovat zdroje bývají označovány jako příčiny selháni trhu. Nejčastěji uváděnými příčinami tržního selhání v podobě efektivnosti jsou:
a) monopolní síla
b) externality
c) veřejné statky
d) nedokonalé informace
a) Monopolní síla (NK)
Monopolní síla likviduje jednotný poměr pro rozhodování spotřebitelů a výrobců (rozhodování firem je řízeno mezním příjmem, rozhodování spotřebitelů cenou), důsledkem čehož poptávka nenalézá adekvátní odpověď danou možnostmi výrobní technologie a v důsledku toho nejsou zdroje efektivně rozmisťovány.
b) Externality = výroba nebo spotřeba jednoho subjektu způspbuje nezamýšlené náklady nebo přínosy jiným subjektům. Náklady nebo přínosy jsou přenášeny na jiné subjekty, aniž by ti, kteří náklady způsobili, či příjmy získali, za ně platili.
1. Kladné externality (vnější úspory) – činnost jednoho ek. subjektu přináší prospěch jinému, přičemž jej tento nemusí hradit.
2. Záporné externality (vnější záporné úspory) – činnost jednoho subjekktu přináší náklady subjektu jinému, které mu nejsou hrazeny.