A a P musí provádět následující rozhodnutí:
– A volí činnosti, ze souboru uskutečnitelných činností,
– P volí systém odměňování, jehož prostřednictvím motivuje zmocněnce, nebo se rozhoduje pro přijetí nákladů, jez jsou spojeny s pozorováním A.
1) nepříznivý výběr
Je proces, který vede k tomu, že méně žádoucí subjekty trhu (kupující nebo prodávající) se zúčastní dobrovolné směny spíše než ostatní. Asymetrická informace vede k vytěsňování kvalitnějšího zboží z trhu zbožím méně kvalitním.Např. na trhu ojetých automobilů. Prodejci jsou informování o kvalitě mnohem více než kupující, ti jsou si vědomi, že přebírají riziko, že zakoupí nekvalitní auto, nevědí, které auto je nekvalitní, ale znají pr-st jeho získání a tedy průměrnou kvalitu aut. Jsou ochotni zaplatit pouze průměrnou kvalitu, a tak některá auta budou podceněna a jiná přeceněna. Důsledkem bude, že ti kteří prodávají kvalitnější auta, budou trh opouštět. Průměrný kvalita aut poklesne a kupující budou ochotni zaplatit za stávající auta méně, trh se bude zužovat na produkty stále horší kvality.
Signalizační chování
Problém nepříznivého výběru je překonáván pomocí tzv. signalizačního chování – prostřednictvím signálů (pozorovatelné činnosti) může informovaná strana předávat informace straně neinformované. Důležitým předpokladem účinné signalizace je věrohodnost signálů.
– signálem je např. stanovení vysoké ceny na velmi kvalitní zboží
– signálem je i vzdělání na trhu práce – zvýšená produktivita (dovednosti, znalosti).