Konkurence
Konkurence napříč trhem = střetávání nabídky a poptávky (rovnovážna cena – kompromis)
Konkurence na straně poptávky – střetávání zájmů jednotlivých spotřebitelů, roste zejména v situace, kdy poptávka převyšuje nabídku.
Konkurence na straně nabídky – její význam roste v situaci, kdy nabídka převyšuje poptávku, ale neztrácí svůj význam v situaci opačné.
– cenová a necenová konkurece (kvalita, reklama, obaly, služby, servis, úvěr…)
Dokonalá konkurece:
– volný vstup do odvětví
– stejná míra informovanosti
– homogenní produkce
Výrobce nemůže ovlivnit tržní cenu produkce, DK bezprostředně zainteresovává výrobce na vyhledávání úspor.
Nedokonalá konkurence:
– monopolní konkurence
– oligopol
– monopol
Funkce trhu – spočívají v hledání odpovědí na otázky co, jak a pro koho vyrábět.
Co? Konkurence na straně poptávky.
Jak? Konkurence na straně nabídky.
Pro koho? Určují důchody, které se formují na trhu výrobních faktorů