Důvody globalizačních aktivit podniků:
– nižší mzdové náklady, menší tlak ze strany odborů
– vyrovnanější kvalita
– lepší přístup k technologiím
– snazší přístup k lokálním trhům
– nižší výrobní náklady – společné využití kapacit
– snížení nákladů na logistiku
– nižší daně
– vyrovnanější odbyt – omezení sezónních výkyvů na domácím trhu
– kompatibilita výrobních zařízení
– výhodnější podmínky pro hotovostní obchody
Globalizace
– jev provázející dějiny lidstva
– proces živelný (růst podílu spekulativního kapitálu, omezené mechanismy regulace trhu)
– nositelem pokroku i rizik spojených se sociální oblastí(egocentrická paradigmata managementu)
– bude po revoluci průmyslové, vědecko-technické následovat revoluce sociální a hodnotová?
Globalizace v obchodě
– historicky nejmladší tendence v obchodě
– jde o uplatňování vlastní obchodní strategie jako univerzální a nezávislé na ostatních trzích (Coca-cola)
– homogenní trh – spotřebitel se nerozlišuje z hlediska národních a místních rozdílů
– vznik jednotného evropského trhu Evropské unie
– jednotné know-how, společná marketingová komunikace, hromadný nákup