Externality
Externalita se objevuje tehdy, když výroba nebo spotřeba jednoho subjektu způsobuje nezamýšlené náklady nebo přínosy jiným subjektům, aniž by ti, kteří způsobili náklady či získali příjmy, za ně platili. Vždy jde o vztah, který není postižen systémem cen.
1) kladné externality – činnost jednoho subjektu přináší prospěch jinému subjektu a ten náklady s ním spojené nemusí hradit (hlídací pes odradí zloděje i od domů sousedů)
2) záporné externality – činnost jednoho subjektu přináší náklady jinému subjektu, které mu nejsou hrazeny, a on z nich současně nezískává žádnou výhodu (vypouštění chemických odpadů)
Externality vedou k tomu, že v případě činnosti s externími náklady existuje tendence k většímu než efektivnímu poskytování těchto činností, v případě externího prospěchu naopak tendence k menšímu než efektivnímu zabezpečování těchto aktivit. Vedou tedy k neefektivnosti.
Je-li s výrobou spojena existence záporných externalit, výrobce při volbě výše výstupu porovnává cenu a mezní náklady, přičemž bere v úvahu pouze soukromé mezní náklady nikoli dodatečné náklady vznikající jiným subjektům. Formování ceny tak není založeno na veškerých nákladech.
Celkové mezní náklady (SMC) jsou dány součtem soukromých mezních nákladů výroby a externích mezních nákladů (EMC) … SMC = MC + EMC
Celková mezní míra transformace produktu (SMRPT) je míra, ve které může společnost transformovat jedno zboží ve druhé, je určena poměrem celkových mezních nákladů ve výrobě Y a X …..SMRPT = SMCY / SMCX