Nefektivnost monopolu
– dochází ke zmenšení celkového přebytku (spotřebitelů a výrobců) vzhledem k DK
Regulace monopolu
– antitrastové zákony
– daňová politika
– převedení monopolu do státního vlastnictví
– cenová regulace ( stanovení ceny na úrovni AC)
Oligopol
– existence několika firem v odvětví
– zpravidla diferencovaný produkt
– bariéry vstupu
Chování firem v oligopolu je ovlivněno jejich vzájemnou závislostí.
Základní modely:
1. Smluvní (koluzivní) oligopol – tajná dohoda o stanovení ceny, o tržním podílu, o výrobních kvótách. Každá firma se pak ve vymezeném rámci chová jako monopol. Dohody nebo spolupráce mají podobu kartelu – většinou jsou zákázány a proto jsou uzavírány tajně.
2. Oligopol s dominantní firmou – vzniká tam, kde je pro firmu výhodné přenechat část trhu slabším konkurentům. V rámci větší části trhu, který si ponechá, se pak chová jako monopol. Menší firmy respektují cenu, kterou určila dominantní firma (cenové vůdcovství).
Monopolní konkurece
– velký počet firem v odvětví
– diferencovaný produkt
– neexistence bariér vstupu firem do odvětví
V krátkém období – rovnováha firmy je podobná rovnováze monopolu, dosahuje monopolní zisk, což vede k přílivu jiných firem do tohoto odvětví.
V dlouhém období – příliv firem způsobí posun poptávkové křivky po produkci každé firmy doleva