Hypermarkety
o Hypermarkety
od 60. let, široký a hluboký sortiment, poptávka denní, častá, občasná, samoobslužný prodej, parkovací možnosti, dodatkové služby, agresivní cenová politika.Sortimentní počet druhů: 15 – 30 tis. (plný sortiment potravin, nepotravin. zb, zb bez obsluhy) Lokalizace: na okrajích měst, v rámci regionálních nákupních center, dobré dopravní spojení. Náhrada živé práce prodejní plochou a technikou, samoobslužná forma prodeje, racionalizace práce, využívání VT, vyloučení VO, nákupní spád cca 35 tis. Obyv., 20 min autem (Globus)
Univerzální obchodní domy ucelený univerzální sortiment, souborový nákup, vysoká úroveň nabídky, velký rozsah služeb, samoobslužná forma, střední a vyšší ceny, Prcní obchodní dům : Paříž 1826, v USA 1850, Prodejní plocha 1000 – 2000 m2 . Lokalizace: centra měst, dostatek parkovacích míst
Specializované obchodní domy nepotrav. zb., odívání, služby, střední a vyšší ceny, kombinovaná forma prodeje – pultový a samoobslužný prodej Prod. Plocha min. 5000 m2 .
Lokalizace: centra měst, čtvrťová, obvodová, regionální nák. Centra
Odborné velkoprodejny ucelený sortiment nepotr. zb. S vysokou obrátkou, samoobslužná forma prodeje, nižší ceny. Např. Hobby centrum, nábytek, potřeby pro domácnost, zahrádkáře, elektro, motoristy, atd. (DO IT YOURSELF) Prod. Plocha různé velikosti – 3 tis. m2 a více