Veřejný dluh a jeho břemeno
– veřejný dluh = suma výpůjček vlády sloužící k financování všech minulých deficitů a splatných úroků mínus suma splátek tohoto dluhu;
– čistý a hrubý veřejný dluh – čistý dluh představuje celkový objem závazků státu (hrubý dluh) snížený o objem jeho pohledávek,
– vnitřní a vnější veřejný dluh – ve většině zemí má veřejný dluh formu vládních obligací – podle toho, zda držiteli těchto obligací jsou domácí nebo zahraniční subjekty, se hovoří o vnitřním nebo vnějším dluhu; vnitřní dluh prohlubuje nespravedlivé rozdělování ve společnosti – obligace si koupí pouze solventní subjekty a ještě dostávají úrok, v okamžiku splatnosti vláda obvykle zvýší daně a ty platí již všichni členové;
1. břemeno veřejného dluhu nese současná generace – současná generace je generace, která má prospěch z deficitů státního rozpočtu, které vedou k tvorbě veřejného dluhu;
2. břemeno veřejného dluhu nesou budoucí generace – to tvrdí představitelé ekonomie veřejné volby
Vývoj fiskální politiky ČR po roce 1990
– hlavním cílem fiskální politiky v období 1989 – 1992 bylo omezit úlohu státu v ekonomice, tj. snížit podíl veřejných příjmů a výdajů na HDP, a tak omezit přerozdělování produktu; dalším cílem byla snaha udržet vyrovnanost veřejných rozpočtů a tak udržet makroek. stabilitu a nepodněcovat inflaci – charakteristická byla restriktivní fiskální politika;
– v 1. čtvrtletí 1990 se hospodařilo na základě rozpočtového provizoria – skutečný přebytek byl +6,9 mld. Kčs;
– pro léta 1991 a 1992 byly sestaveny přebytkové rozpočty – přebytek byl dosažen v roce 1992 a to pouze na federální úrovni;