Vztahy podniků k partnerům
Podnik spolupracuje při svých činnostech s řadou firem, které netvoří jeho konkurenci, ale na skladě kontraktu se na jeho aktivitách podílí. Jedná se o dodavatele, distributory, zprostředkovatele…
Dodavateli se rozume – firmy, které prodávají své produkty či poskytují služby, které podnik potřebuje pro plnění svých cílů. Podnik musí sledovat vlivy působící ze strany dodavatelů, zejména pak ceny, kvalitu, spolehlivost dodavatele a ostatní podmínky spojené s dodávkami, např.: servis, doprava, pružnost, náklady … Podcenění vlivů může mít dalekosáhlé následky pro podnik, neboť dojde-li k závislosti na jeho straně, může to podnik přivést do nečekaných problémů. Proto je vhodnější uzavírat dlouhodobé kontrakty s více dodavatelskými firmami a tím snižovat známé riziko.
Zprostředkovatelé – jsou osoby či firmy, které vyhledávají zákazníky. Projednávají s nimi možnost prodeje zboží, ale sami zboží nekupují. Své služby poskytují za tzv. provizi.
Dalšími subjekty – které mají určitý vztah k podniku mohou být firmy zabývající se fyzickou distribucí zboží.Jsou to veřejní dopravci zboží (silniční, vodní, železniční a letecká doprava) a firmy zabývající se skladováním zboží. V tržních ekonomikách jsou důležitými subjekty firmy poskytující marketingové služby, jedná se především o reklamní a poradenské agentury.
Další kategorie – z okolí podniku se kterou vstupuje podnik do kontaktu jsou zákazníci.