Tržní nabídka práce
Představuje různá množství práce, kterou jsou její vlastníci ochotni a schopni nabízet na trhu konkrétní práce při měnící se mzdové sazbě. Rostoucí w vede k tomu, že každý jednotlivec bude zvětšovat nabízené množství práce, a na daný trh bude přicházet větší počet jednotlivců nabízející práci.
Křivka tržní nabídky vzniká horizontálním součtem všech individuálních křivek nabídky práce. (efekt růstu w v podobě přelévání práce z jiných profesí způsobuje že křivka není zpětně zahnutá)
Poptávka po práci
Vytvářejí firmy jakožto zaměstnavatelé. Je poptávkou odvozenou od poptávky po výrobcích a službách.
Firma poptává takové množství práce, jejíž zapojení do výroby jí přináší maximální zisk, tzn. že najímá práci až do bodu, v němž se mezní produkt této práce pro firmu (MRP) rovná mezním nákladům firmy (MFC) na tuto práci, tzn. mzdě (w), kterou musí platit pracovníkům MRPL = MFCL = w
Pokud je na trhu práce DK – cenu práce firma nemůže ovlivnit, tzn. že křivku nabídky práce vnímá firma jako horizontální (MFCL = w)
Je-li na trnu nedokonalá konkurence – firma má možnost ovlivnit cenu práce, aby získala dodatečnou jednotku práce, nabízí za ni vyšší mzdovou sazbu, která však následně platí pro všechny zapojené jednotky práce, fa vnímá nabídku práce jako rostoucí fci (MFCL > w).
Rozlišujeme 3 situace