a) Baumolův model firmy maximalizující obrat
– vychází z předpokladu, že cílem manažerů je maximalizace obratu fce (TR=P*Q), předpokládá nedokonalou konkurenci a existenci vstupu do odvětví, poptávka není dokonale elastická a cena proto není nezávislým parametrem obrat tudíž nemusí vždy růst s objemem výroby, max. je v bodě MR=0. Současně s max. obratu nesmí zisk klesnou pod jistou úroveň , tzv. minimální požadovaný zisk. (Březinová: model bere v úvahu i akcionáře, jeho cílem je max. majetku a hodnoty firmy ® cílem je tedy max. výnosů z prodeje a zvětšování hodnoty firmy.)
b) Marrisův model – max. cíle je dosažena max. výnosů z prodeje
– Behavioristické teorie firmy – se zaměřují na rozhodovací a vyjednávací procesy a vytváření koalic uvnitř firmy, podle těchto teorií může mít firma cílů několik a cíle se mohou měnit.
– Model zaměstnanecké firmy – cílem je max. důchodu na zaměstnance, důchod má dvě složky: mzdu a podíl na zisku.
Ve většině alternativních teorií firmy má zisk význam pro rozhodování firmy, většinou jako minimální požadovaný zisk. To je dáno jednak nutností zohlednit zájmy vlastníků a jednak významem zisku jako jednoho ze zdrojů rozvoje firmy.
Kritika marginalismu
= kritika neoklasické teorie, která není schopna odpovídat na stále zvětšující se množství otázek.. Základní prvky neoklasické teorie, které podléhají kritice:
1) pojetí vlastníka jako podnikatele X manažerské teorie firmy
2) zisk jako cíl firmy X podíl na trhu, snaha dlouhodobě přežít, růst a expanze
3) podmínka zisku MR=MC X
a) v důsledku nedokonalých informací nejsme často schopni zjistit, jaké jsou MR, MC,
b) mnozí výrobci se podle tohoto pravidla nerozhodují, klíčovým rozhodnutím firmy je tvorba ceny na základě různých principů,
c) pokud firmy rozhodují o ceně, nereagují na každou změnu na trhu, snaží se být stabilní, ceny zvyšuje např. k určitému období – od 1.1.