Charakteristické rysy obchodu:
o v plném rozsahu slouží všem (omezuje se naturální spotřeba)
o obchod začíná řídit výrobu (lepší znalost trhu, marketing)
o obchod řídí pohyb zboží (uplatňování obchodní logistiky)
5. Obchod a jeho funkce
Teorie – základní atribut: obchod mezičlánkem mezi výrobou a spotřebitelem, obdobně velkoobchod mezi výrobou a maloobchodem, resp. mezi několika výrobci.
Příklad: tři výrobci a tři odběratelé – představují při vzájemných vazbách celkem 9 cest (tj. cesty zboží, objednávek, nákupčích) při zařazení jednoho mezičlánku se počet cest snižuje o třetinu. Viz folie – schéma č. T 2.1., 2.2
Při 8 hospodářských partnerech se objevuje 28 možných vazeb mezi články. Při zařazení jednoho mezičlánku se počet snižuje na 8, tj. o tři čtvrtiny.
Obecně:
Čím větší počet partnerů, tím vyšší efekt je z obchodního zprostředkování – u 4 partnerů je úspora cca 66 %, u 100 partnerů je úspora téměř 99 % cest zboží, lidí, informací.
Úsporu v krácení cest lze posuzovat i pomocí jiných metod např. využití různých geometrických tvarů