Model Blancharda a Herseye
b) Model Blancharda a Herseye
• Speciálně zaměřený na podřízené, kteří jsou dále vedoucími. Někdy se tato metoda nazývá Cesta => Cíl (jak vychovat z podřízeného dokonalého vedoucího, cesta začíná v S1 -> končí v S4). Základním faktorem je zralost podřízeného pracovníka (ochota podřízeného přijímat a ochotně vykonávat pracovní úkoly; touha vedoucího po úspěchu => cesta ke kariérovému postupu)
S1 – zaměstnanec nastoupí poprvé do zaměstnání (po škole) nebo už někde pracoval a přišel poprvé do určité firmy. Tento pracovník je veden pomocí NAŘIZOVÁNÍ. Vysoce direktivní styl a málo podporující (pouze plní úkoly).
S2 – KOUČOVÁNÍ – direktivní, ale přizpůsobí diskusi o plnění úkolů. Ověřování znalostí, ale přesto pořád rozhoduje nadřízený.
S3 – PODPOROVÁNÍ – samostatné návrhy, komunikace mezi nadřízeným a podřízeným; podřízený pracuje částečně samostatně.
S4 – DELEGOVÁNÍ – pravomoci a odpovědnost, vedoucí pouze předá cíle. Zde je výchova ukončena.
c) Rozhodovací model podle Vrooma a Yettona
• rozhodovací strom
• 3 typy vedení:
1. Autoritativní – uplatňují se ve dvou variantách:
• vedoucí získá informace sám
• vedoucí získá informace od svých podřízených
2. Konzultativní – konzultuje problém:
• s jednotlivci
• s týmem
V obou případech rozhodne sám, ale je na něm, zda bere nebo nebere výsledky konzultace v úvahu.
3. Skupinový – vždy rozhoduje se skupinou