Požadavky na hodnocení pracovníků
Požadavky na hodnocení pracovníků:
– pravidelnost hodnocení
– znalost kritérií – systém hodnocení je předem znám
– výsledky hodnocení mají vždy písemnou formu
– neorientovat se pouze na nedostatky, je důležité zdůraznit i pozitiva
– využití principu sebehodnocení, tzn. kombinovat hodnocení nadřízeným se sebehodnocením
– nenechat se příliš svazovat výsledky minulého hodnocení
– projednání závěru s pracovníkem, stanovení úkolů pro obě strany
– využití výsledků pro zlepšení činnosti firmy, sociálního klimatu ve firmě
Metodické zásady
o hodnocení pracovníka provádí jeho přímý nadřízený
o hodnocení vychází z výsledků průběžného sledování pracovníka během hodnoceného období
o organizace by měla zpracovat metodický pokyn k hodnocení, v němž jsou stanoveny cíle a metoda hodnocení, specifikováno použitá kritéria
o rozhodující pro volbu kritérií je pracovní náplň, míra delegované odpovědnosti, podíl činností operativního a koncepčního charakteru měřitelnost činnosti
o hodnocení se provádí nejčastěji formou hodnotícího pohovoru (= řízený strukturovaný rozhovor)
o hodnocený může bezprostředně reagovat na hodnocení, doplnit či zpřesnit své stanovisko k návrhu hodnotitele
o hodnotitel by se měl pokusit vytvořit příznivou atmosféru, tlumit obavy a stres a vytvořit neuspěchanou otevřenu atmosféru
o závěry hodnocení musí být vždy zpracovány v písemné podobě (stávají se součástí osobní dokumentace pracovníka)