Vnější podmínky organizace
Vnější podmínky organizace (vnější okolí organizace)
= jsou přestavovány okolím, v němž organizace funguje, a které v různých směrech na organizaci působí
= uznávaná klasifikace vnějšího prostředí nese zkratku PEST a týká se vlivů:
Politických (snaha vlády zpozdit privatizaci Telecomu)
Ekonomických (cena surovin)
Sociálních (dotované ceny bydlení)
Technických (vyspělost)
Management a podnikání
Cíle organizace
podnikání musí mít vazbu na zákazníka
podnikatelské – hlavním smyslem je dosažení pozitivních ekonomických efektů hlavně zisku
neziskové – nesledují podnikatelské efekty, ale jiné záměry, např. sociální, kulturní, zdravotní
podnikání
– legální aktivity, které směřují k získání ekonomických efektů (zpravidla zisku)
– obchodní zákoník vymezuje podnikání jako soustavnou činnost prováděnou samostatně podnikatelem, vlastním jménem a na vlastní odpovědnost, za účelem dosažení zisku
– výsledkem podnikatelských aktivit je produkce, tj. účelová transformace statků a služeb v jiné statky a služby
– s podnikáním úzce souvisí pojem podnikavost, který spočívá v objevení a využití příležitosti v podnikání
úkoly managementu
– určit předmět podnikání (v čem podnikat)
– stanovit a získat zdroj k podnikání (s čím podnikat)
– vymezit postupy, pravidla, kritéria podnikání (jak podnikat)
Alokace disponibilních zdrojů
– do spotřeby
– do investování