Rovnováha nabídky a poptávky
– síly nabídky a poptávky na trhu vedou k rovnovážné ceně a rovnovážnému množství, nebo-li k tržní rovnováze
– tržní rovnováha nastává při takové ceně, kdy jsou síly nabídky a poptávky vyrovnané
– cena, za kterou se produkt prodává a kupuje se v tomto případě nazývá rovnovážná cena
– při jiné ceně vzniká přebytek nebo nedostatek nabízeného množství ve srovnání s poptávkou
– při rovnovážné ceně nevzniká ani přebytek ani nedostatek zboží
– cena tzv. vyčišťuje trh
– při nedostatku zboží jsou ochotni kupující zaplatit i vyšší cenu, což vede ze strany výrobců ke zvýšení ceny a následně ke zvýšení nabízeného množství
– kupující reagují na zvýšení cen snížením poptávky, rozdíly mezi nabídkou a poptávkou se zmenšují
– při přebytku zboží vázne jeho odbyt, vzniká soutěž prodávajících
– ti, aby své zboží prodali, musí snižovat ceny
– s poklesem ceny klesá i množství nabízeného zboží
– kupující při snížení ceny zvyšují poptávku
– nadbytečné zboží je doprodáváno, tržní síly vedou k utváření rovnovážných cen výrobků
nedostatek nabídky – lidé chtějí kupovat 45 jednotek, nabídka firem je 15 jednotek při ceně 10Kč za jednotku
přebytek nabídky – lidé chtějí kupovat 20 jednotek, nabídka firem je 40 jednotek při ceně 50Kč za jednotku