13. CHARAKTERIZUJTE TRH DOKONALÉ KONKURENCE, POSTAVENÍ FIRMY NA TOMTO TRHU A SROVNEJTE S POSTAVENÍM MONOPOLU.
CHARAKTERISTIKA DOKONALÉ KONKURENCE (Mikro od str. 135)
– v odvětví existuje velký počet firem s nízkou, zhruba stejnou, koncentrací výroby,
– firmy produkují homogenní produkt,
– všichni účastníci trhu jsou dokonale informováni o situaci na trhu s možností pružné reakce výrobců a kupujících na změněné podmínky, poptávka po produktu jedné firmy je tedy dokonale pružná a na trhu se vytváří jednotná cena,
– existuje volný vstup/výstup firmy do/z firmy, výroba je málo kapitálově náročná.
PŘÍJMOVÁ FUNKCE FIRMY
– celkový příjem (R) závisí na ceně(P), za kterou svůj produkt prodává a na množství (Q) realizovaného produktu → R = P * Q
– tržní cena je určena zvenčí trhu jako daná konstanta
– množství produktu je proměnnou, se kterou může firma operovat
– průměrný příjem (AR) je příjem, který firma dosahuje z jedné jednotky produktu: AR = R/Q → R = P*Q → AR = P*Q / Q = P → AR = P
– mezní příjem (MR) vyjadřuje změnu příjmu firmy, kterou vyvolá změna množství produktu o jednotku:
MR = ∆R / ∆Q → ∆R = P * ∆Q (P= konst.) → MR = P * ∆Q / ∆Q = P
KRÁTKÉ OBDOBÍ
– firma může měnit rozsah pouze variabilních výrobních faktorů (suroviny, energie, práce)
– rozsah výrobního zařízení (výrobní kapacity) firmy se nemění
– v důsledku toho výnosy z faktorů klesají a mezní náklady a průměrné náklady jsou od určitého množství produktu rostoucí
– není možný vstup/výstup firem do/z odvětví
Zisk firmy a jeho maximalizace
– cílovou funkcí firmy je zisk (л), který je kvantitativně rozdílem mezi celkovým příjmem a celkovými náklady: л = R – C = P*Q – C(Q)
– pásmo ziskovosti firmy – firma dosahuje zisku, je-li rozdíl mezi příjmy a náklady větší nebo je-li rovný nule: P*Q – C(Q) ≥ 0 → P ≥ ACmin (P=ACmin – firma nabízí se ziskem; P
– minimální a maximální Q – je-li nabízené množství uvnitř intervalu, firma dosahuje ekonomického zisku (s rostoucí cenou se ziskový prostor rozšiřuje)
Maximalizace zisku firmy
– firma hledá optimum: takové množství produktu (Q*), při kterém je zisk maximální.
– maximum ziskové funkce je při množství produktu, při němž je prvá derivace rovná nule:
∂л / ∂Q = P – ∂C / ∂Q = 0 → P = ∂C / ∂Q → P = MC
– optimálním množstvím produktu je to množství, při kterém se MR = MC a protože v dokonalé konkurenci platí P = MR, platí pro bod optima, že P = MC
Nabídková funkce firmy
– vyjadřuje vztah funkční závislosti očekávané ceny a nabízejícího množství – funkcí nabídky firmy je tedy funkce mezních nákladů MC,
– je odvozena z rostoucí části funkce mezních nákladů za určitých předpokladů:
o v odvětví existuje dokonalá konkurence
o jedná se o krátké období, ve kterém obvykle působí zákon klesajících výnosů
o firma maximalizuje celkový zisk
STŘEDNĚ DLOUHÉ OBDOBÍ
– možnost vstupu/výstupu nových firem do/z odvětví
– možnost firem měnit rozsah všech používaných výrobních faktorů, což se projevuje výnosy z rozsahu výroby
Vstup/výstup firem do/z odvětví
– východiskem pro nalezení podmínky rovnováhy je cílová funkce firmy – zisk
– jestliže firmy v krátkém období dosahují ekonomického zisku, je to stimul pro vstup nových firem do tohoto odvětví, tento stimul existuje do doby, dokud se tržní cena P nesníží na úroveň minimálních průměrných nákladů v odvětví → vytvoří se cena P2=ACmin = podmínka rovnováhy – zisk je nulový (dosahuje pouze normálního zisku) → výstup firem z odvětví. (Vstup firem do odvětví a výstup z něho redukuje ekonomické zisky na nulu a vede i k redukci ekonomických ztrát. Průměrné firmy dosahují pouze normální zisky.)
VÝHODY DOKONALÉ KONKURENCE
– v krátkém období firmy pružně, podle svých funkcí mezních nákladů, reagují na změny tržní situace v odvětví,
– tendence ceny ve středně dlouhém období vyrovnávat se s minimálními průměrnými náklady vede k tomu, že produkty jsou vyráběny s nejnižšími náklady; zisková motivace navíc stimuluje firmy náklady snižovat,
– důsledkem ziskové motivace je efektivní alokace (rozdělení) výrobních zdrojů mezi odvětví; do odvětví, ve kterých se dosahuje ekonomického zisku, se přesunují zdroje z odvětví, ve kterých převažuje ztrátová výroba; protože podmínkou ziskovosti je P ≥ ACmin a cena je určená vztahem nabídky a poptávky, přemisťují se zdroje podle vztahu nabídky a poptávky na trhu.