NABÍDKA
– nabídková funkce určitého zboží představuje vztah mezi jeho tržní cenou a mezi množstvím tohoto zboží, které jsou ochotni výrobci vyrábět a prodávat.
Nabídku dělíme na dílčí ( nabídka jednoho druhu zboží ) a agregátní ( souhrn všech zamýšlených prodejů ), na individuální ( nabídka jednoho výrobce ). Zákon rostoucí nabídky zapříčiňuje sklon křivky. Rostoucí nabídková křivka vyplývá ze zákona o klesajících výnosech z rozsahu – z každého dalšího vstupů získáme méně výstupů než z předchozího z toho vyplývá, že jedině rostoucí cena zboží přinutí výrobce produkovat více.
Faktory ovlivňující nabídku – výrobní náklady – pokud jsou výrobní náklady v relaci k jeho tržní ceně nízké, bude pro výrobce z hlediska zisku výhodné vyrábět velké množství tohoto statku a naopak.
technický pokrok – obecně platí, že technický pokrok zefektivňuje výrobu a snižuje tak výrobní náklady.
ceny vstupů – ceny vstupů ovlivňují náklady. ceny výrobních substitutů – vzroste-li cena jednoho výrobního substitutu, sníží se nabídka druhého. organizace trhu – zmocní-li se trhu monopoly, vyvolá to tendenci ke zvýšení ceny odpovídající každé úrovni výstupu. specifické faktory – např. počasí . . .Posuny v nabídce – nabídka se mění pokud dojde ke změnám jiných faktorů než je cena příslušného zboží.
Rovnováha na trhu – tržní rovnováha nastává při té ceně a při tom množství, kdy se poptávka a nabídka rovnají. Pokud bude cena vyšší než rovnovážná, bude na trhu přebytek daného zboží. Pokud bude cena nižší než cena rovnovážná, bude na trhu zboží nedostatek. Rovnovážná cena a množství se ustavují na té úrovni, kde se objem, který jsou výrobci ochotni nabízet, rovná objemu, dobrovolně poptávanému. Na konkurenčním trhu se tato rovnováha nachází v průsečíku křivek S a D.