4.2. Výnosy a jejich tvorba
– rozhodující jsou provozní výnosy a pak tržby
– pokud chceme zvýšit výnosy podniku, musíme se zaměřit na tržby
Výnosy jsou peněžní částky získané veškerou činností za určité období bez odhledu nato, zda došlo v tomto období k jejich úhradě.
Tržby ovlivňují:
1. množství vyrobených a prodaných výrobků
2. ceny jednotlivých výrobků (výsledek S a D), v krátkém období lze změnit jen v určitém rozsahu
Vývoj cen na trhu závisí na typu trhu:
a) v DK je cena nezávislou veličinou na množství
– pro jednotlivý podnik je cena zvýšení parametrem na něm nezávislým
– tržby rostou s prodaným množstvím úměrně
b) v monopolu je p závislá na Q, s růstem prodaného množství cena klesá (ceny rostou pomalým tempem), tržby = q * p
3. v určité míře lze tržby ovlivnit změnou sortimentní struktury produkce (vyrábí se více výrobků), rozšíříme tak výrobu výhodnějších výrobků na úkor méně vyhovujících
Každý podnik může ovlivnit tržby zvyšováním:
– kvality výrobků (obal, reklama)
– inovacemi výrobků
– poskytováním výrobních služeb (záruční a pozáruční servis, zvyšujeme cenu)