5. Okolí podniku
Procter and Gamble, Rakona, a. s.
1) Základní informace o fě
a) firma P a G
– tato zkratka znamená Procter and Gamble – jména dvou zakladatelů
– v roce 1837 v městě Cinciennati (Ohio, USA) založili dva přistěhovalci továrnu na prací a čisticí prostředky
– později se fa začala rozšiřovat
– v dnešní době už vyrábí také kosmetiku, papírové výrobky, potravinářské výrobky (pražení kávy, džusy), preventivní léčiva
– nyní fa působí v téměř 60 státech, právě se rozvíjí pobočky v Rusku
b) firma Otto
– v roce 1875 zakládají bratři Julius a František Ottové v Rakovníku na náměstí (dnešní papírnictví) továrnu na výrobu mýdla
– protože však továrna „obtěžuje“ sousedy, roku 1901 začíná svůj život nová tovární budova v Rakovníku v Lubenské ulici
– fa Otto má stále větší výrobní sortiment, jsou to i jedlé tuky a prací a čisticí prostředky
– v roce 1949 získává firma název Rakona
c) P a G, Rakona, a. s.
– od roku 1990 působí fa PaG i v ČR
– 4. 9. 1991 kupuje státní podnik Rakona a od této chvíle vystupují pod společným názvem
– společnost P a G koupila Rakonu za 20 mil. USD, ale s podmínkou, že ještě 24 mil. USD investují do rozvoje podniku
– společnost do konce roku 1994 investovala dokonce 35 mil. USD a stále se v obnově pokračuje
– ve společnosti se už nevyrábí mýdlo, pouze práškové a tekuté detergenty
d) shrnutí základních informací
– sídlo fy: Cinciennati (Ohio, USA)
– rok založení – 1837
– v ČR působí od roku 1990
– v Rakovníku působí – 4. 9. 1991
– výrobní sortiment – v Rakovníku pouze prací a čisticí prostředky; ve světě i potravinářský, kosmetický a farmaceutický průmysl
– vývoj do budoucna: konkrétně v Rakovníku – stále lépe a kvalitněji, uchytit se na nových trzích, „staré“ si udržet, spolupráce s městem
2) Zajímavosti o fě
– P a G = 8. Nejsilnější společnost v USA
– Roční obrat P a G Rakona = 3x obrat ČR
– Fa se neřídí kalendářním rokem, ale mají rok od června do června
– Jejich hl. zásada – šetřit ŽP a lidské zdraví
– Reklamu, propagaci, návrhy obalů – Rakona to nedělá, je pouze výrobním závodem, jedno centrum je v raze, další v Bratislavě, Německu, USA,…
– Čím „blbější“ reklama, tím více lidí zaujme