Tři typy firem
• 3 typy firem:
1. Se silnou (přísnou) podnikovou kulturou – uvědomují si význam kultury pro stabilizaci zaměstnanců a firmy, dlouhodobě ji budují
• firma si vytváří vlastní model zaměstnanosti (zásady, vlastnosti osobnosti, schopnosti, dovednosti, vědomosti, charakteristické vlastnosti, postoj k práci)
• podrobně vypracované adaptační příručky – pro nově nastupujícího zaměstnance (požadavky, hodnocení, co nesmí dělat, …). Např. ABB – všechny pobočky na celém světě mají stejnou podnikovou kulturu.
• tvrdé podmínky při přijímání nových zaměstnanců (někdy odrazují už na začátku) -> kdo se nezalekne a vytrvá, ten bude mít úspěch
• po přijetí pracovníka ho nedávají na funkci, na kterou se hlásil a byl přijat. Zpravidla ho dají na nižší místa, aby poznal různá pracoviště => potom si uvědomí souvislosti pro funkci, kterou žádal a kterou nakonec dostane (je to trvá déle)
• odměnu stanoví podle výsledků práce
• kladou důraz na ztotožnění zaměstnanců s cíli a hodnotami organizace
2. Uvědomují si velký význam kultury a začínají ji cílevědomě vytvářet (banky, pojišťovny, firmy kladoucí důraz na zaměstnance)
3. Zatím si neuvědomují význam kultury a nic pro to nedělají (firmy s nejednotným vedením, konflikty, firmy v úpadku, krizi). Mají podnikatelskou kulturu, ale chaotickou, která spíše firmě škodí, než aby jí pomohla se rozvíjet.