Evropský management
c) Evropský management
• základní specifika:
• přebírá prvky amerického managementu a aplikuje je v konkurenčních podmínkách
• tendence uplatňování tvrdých metod řízení (normování, organizování, vědecká organizace práce)
• více rozpracovává teorii (marketing, informatika, finanční management, …)
• liší se aplikace podle národní kultury a přístupu k životu (italský, německý management)
d) Management mezinárodních organizací
• specifika u firem se zahraničním kapitálem, projevuje se proces globalizace
• propojování trhů a vstupu českého kapitálu, požadavek snižování nákladné výroby. Výsledkem jsou nadnárodní společnosti:
• Etnocentrické – uplatňují systémové řízení, které vychází z kultury mateřské organizace. Cílem je zisk a převedení zisku do mateřské země. Zavádí své systémy řízení
• Polycentrické – přizpůsobování se zemi, v níž je dceřinná společnost (mají větší samostatnost). Zisk zůstává v zemi dceřinné společnosti.
• Geocentrické – globální systém řízení -> spojení výhod předcházejících. Zisk je použit v zemích, kde se firma dále rozvíjí.