Prostředí managementu
III. Prostředí managementu
1. Charakteristika a klasifikace faktorů prostředí managementu
• význam formuloval Drucker – prvky systémového přístupu
1.1. Vnější prostředí (faktory)
– jsou to většinou nepředvídatelné. Rozdělují se na vlivy, které působí na organizaci:
• přímo (například počet uchazečů na VŠ)
• nepřímo (neseženeme zaměstnání)
a) Makroprostředí
• vlivy vznikající na národní úrovni -> klasifikace podle metody STEP
• S – společenské faktory (populace, věková struktura)
• T – technické a technologické změny
• E – ekonomické faktory
• P – právní faktory (obchodní zákon, živnostenský zákon)
• významné jsou i kulturní vlivy (P, K, E – ekologie)
b) Prostředí v odvětví
• odvětví – souhrn činností, které poskytují stejné nebo podobné výrobky, služby. Odvětvím může být např. poskytování vzdělání ekonomickými fakultami, výroba bot, …)
• jednotlivé odvětví se liší:
• stupněm koncentrace – roztříštěné odvětví (např. zemědělství), nové odvětví, odvětví na vrcholu, odvětví upadající
• pětifaktorové schéma
c) Regionální prostředí
• region počítá s tím, že jako manažeři pro něj něco uděláme (sponzorské dary, …)
• v nejbližším regionu máme zákazníky