Metody tvorby ceny
Metody tvorby ceny
a) cena přirážkou – náklady + obchodní přirážka.
Přirážka je vyšší pro A: zboží sezónní, B: zboží lahůdkové (lepší kvality), C: zboží těžko skladovatelné (ovoce, zelenina, květiny)
b) tržní cena – nejsme schopni jí ovlivnit. Nemůžeme jít pod ní ani vysoko nad ní, nic neprodáme
Reakce zákazníka na pohyb ceny:
Reakce je nejednoznačná:
a) cena roste
– bude hledat lacinější, přestane kupovat výrobek
– bude si myslet, že je kvalitnější, pro si jej koupí
b) cena klesá
– jde nakupovat
– nebo výrobek je nekvalitní
Přizpůsobení ceny
1) cena z geografického hlediska – jiná cena je v Praze jiná je v Českém Těšíně
2) cenové srážky a slevy – hotovostní slevy, slevy na množství, sezónní
3) propagační tvorba ceny – psychologická sleva, lichá čísla 99
4) diskriminační tvorba ceny – lístek v divadle, nebo telefonní služby – špička, mimo špičku