Mezinárodní a komparativní management
3. Mezinárodní a komparativní management
3.1. Mezinárodní management
– zajímá nás z hlediska cizích zemí (Japonský, Americký management)
– management mezinárodních organizací
a) Americký management
• rychlý rozvoj (university, podniky), nové techniky a teorie. Empirický přístup – zobecnělost poznatků z praxe. Publikace – veliké množství literatury.
• základní specifika:
• vše, co se ve firmě děje, se dá systematicky analyzovat, měřit, kvantifikovat, zlepšovat
• rychlá reakce na změny prostředí
• vedoucí pracovník je pozitivně hodnocen, přestože jedná špatně (hlavně že jedná rychle)
• potřeby firmy jsou prioritní
• vrcholný management má vysokou pravomoc
• manažeři na nižších úrovních mají přesně daná pravidla
• porady jsou nástrojem kontroly
• vedoucí pracovníci se chovají přátelsky, neustále k dispozici
• americký management se používá v řadě zemí: je neutrální, Amerika je úspěšná, má spoustu variant, je dostatek americké literatury
b) Japonský management
• principy viz Internet
• základní specifika:
• uplatňování tvrdých systémů řízení (byrokratický přístup), normování práce, tvrdá pravidla (řízení kvality)
• měkké systémy řízení (důraz na týmovou spolupráci – vedoucí týmu spolupracuje se skupinou, i manuálně, za plnění úkolu nese odpovědnost celá skupina). Není striktně oddělen podřízený × nadřízený.
• celoživotní zaměstnání (např. generace v 1 firmě)