Techniky zaměřené na řízení celé organizace
Techniky zaměřené na řízení celé organizace
a) Štíhlé řízení (Lean Management)
• účelem je pružněji reagovat na požadavky zákazníků -> snižování cen; požadované výrobky. Poprvé byla tato technika použita v Japonsku při výrobě Toyoty.
• Zeštíhlování výroby – vylučují se pracovní operace, které nepřinášejí hodnotu; snižují se zásoby; JUST IN TIME – firma nemá velké sklady, ale na objednávku podle potřeby je tam přiváží dodavatel. Firma se dále restrukturalizuje – ruší se výroba výrobků, které nejdou na odbyt a nepřináší zisk; rozšiřují se ty výrobky, které jdou na odbyt. Restrukturalizují se lidské zdroje – propouštění a rekvalifikace těch, co zůstanou. Vyškolování v dalších profesích.
• Zeštíhlování řízení – snižuje se počet pracovníků ve středních stupních řízení, snižuje se administrativa a počet pracovníků na nejnižším stupni.
b) Stálé zlepšování (Continuos Improvement – CI)
• model úspěšného systému CI
Je třeba všechny tyto body zlepšovat
c) Benchmarking
• technika zdokonalování firmy (celé organizace) zaměřená na zvýšení kvality služeb, zkracování času, zvyšování výkonů a produktivity práce.
• Vnitřní (Interní) – srovnávají se vnitropodnikové jednotky navzájem. Cílem je vyrovnat rozdíly mezi vnitropodnikovými jednotkami
• Vnější (Externí) – srovnává se vlastní organizace s jinou organizací, která vyrábí stejné nebo podobné výrobky. Cílem je dosáhnout špičkovou výkonnost.
• Funkční – srovnání firmy s firmou v jiném odvětví. Cílem je zjistit a použít ve vlastní firmě moderní způsoby řízení, které používá jiná firma a je to aplikovatelné v naší firmě.
• Personální – srovnání pracovních nákladů, kvalifikace, průměrného věku, délka zaměstnanosti, fluktuace zaměstnanců, …
d) Reengineering
• zásadní přehodnocení a radikální rekonstrukce procesů. Cílem je zkrácení času od objednávky do předání výrobku. S touto metodou začaly automobilky s ohledem na poptávku. Před použitím této metody trvalo dodání 90 – 120 dní. Po jejím použití se doba zkrátila na 35 – 40 dnů.
• 3 skupiny firem:
• firmy v krizi – narazily na zeď
• firmy, které zatím potíže nemají, ale uvědomují si, že ta zeď je před nimi a je potřeba udělat radikální opatření
• firmy, které mají úspěch – snaží se postavit zeď všem, kteří jsou za nimi
• obsah radikálního přehodnocování: spojování pracovních operací, vykonávání operací na nejvhodnějším místě, minimalizace kontrolních činností, přechod na týmovou práci univerzalistů, pro každý proces se určí jeden zodpovědný pracovník