TECHNIKY ZAMĚŘENÉ NA ORGANIZACI JAKO CELEK
TECHNIKY ZAMĚŘENÉ NA ORGANIZACI JAKO CELEK
a) Štíhlé řízení (lean management)
– nejpružněji reagovat na požadavky zákazníka (snižování cen, nabízet žádané výrobky…. Eliminace procesů, které nepřidávají hodnotu (snižování času a nákladů) = zeštíhlení výroby. Snižování zásob = „just in time“, restrukturalizace lidských zdrojů – propouštět či rekvalifikovat, snižování administrativy
b) stálé zlepšování (continuous improvement)
c) benchmarking – technika zlepšování by se zaměřovala na růst kvality výrobků a služeb, snižování času výroby a růst produktivity práce.
INTERNÍ – srovnávání vnitropodnikových jednotek – vyrovnat rozdíly k lepšímu
EXTERNÍ – srovnání organizace s jinou, která vyrábí podobné výrobky – dosáhnout špičkovou výkonnost
FUNKČNÍ – srovnání firmy s firmou z jiného odvětví – zjistit a použít moderní metody řízení, které jsou úspěšné u jiné firmy
PERSONÁLNÍ – srovnání firmy s firmou z hlediska pracovníků – srovnání nákladů na pracovníky, kvalifikace, věku, délky zaměstnanosti, fluktuace…
d) reengeneering
– zásadní přehodnocení a radikální rekonstrukce podnikových procesů za účelem dramatického snížení procesů (zkrácení času od objednávky po dodání výrobku) – VW 90-120 dnů, zlepšení podnikové výkonnosti
3 typy firem:
1. firmy v krizi – narazily na zeď
2. firmy, které zatím nemají potíže, ale blíží se krize – zeď v dohledu
3. úspěšné firmy – staví zeď,…
Radikalizace spočívá v:
spojování pracovních operací, týmové práci
vykonávání operací na vhodném místě
minimalizací kontrolních činností