KOMPARATIVNÍ A MEZINÁRODNÍ MANAGEMENT
KOMPARATIVNÍ A MEZINÁRODNÍ MANAGEMENT
Mezinárodní management: americký, japonský, evropský, mezinárodních organizací
1. Americký management
– rychlý rozvoj firmy na teoretické úrovni i v praxi
– * nových technik a teorií
– empirický přístup – zobecňování zkušeností z praxe
– publikování knih
– Specifika:
vše, co se ve firmě děje, lze analyzovat, měřit, kvantifikovat a zlepšovat
rychlé reakce na změny
potřeby organizace jsou prioritní (bez ohledů na pracovníky, gdyš je nepotřebujeme, tak je prostě propustíme )
vrcholoví manažeři mají nejvyšší pravomoc, o jejich rozhodnutích se nediskutuje
vedoucí na nižších stupních mají přesně vymezené pravidla, řízení dle cílů
porady jsou nástrojem kontroly, neprojednává se „jak dál?“, ale každý předkládá co udělal, rozhoduje vedoucí.
2. Japonský management
– tvrdé systémy řízení, tzv. byrokratické normování práce
– přesná pravidla, hlavně v oblasti řízení kvality
– u některých organizací je kladen důraz na týmovou spolupráci, odpovědná je pak celá skupina