1. TQM – evropský model komplexního managementu jakosti
EFQM (European Foundation for Quality Management)
– evropská nadace pro manag. jakosti
– sdružuje 800 evropských společností (k 1/2000)
– zřídila Evropskou cenu za jakost (EQA)
EQA
– se zaměřuje na kvalitu produkce, kvalitu všech činností v organizaci vykonávaných, kvalitu organizace jako celku, ekonomické výsledky, konkurenceschopnost, postavení na trhu, vztah k řídícím pracovníkům, zákazníkům, zaměstnancům, k celému podniku
– firmy se posuzují podle kritérií, která jsou stanovena konkrétně na podmínky evropských podniků
– od roku 1991 – model The Business Excelence Mode – model podniku úspěšného na světovém trhu, pro který je stanoveno 9 hodnotících kritérií
TQM – model totální kvality
= přístup vedení organizace zaměřený na jakost, založený na účasti všech pracovníků, mající za cíl dlouhodobou prosperitu, spokojenost zákazníků, prospěch pracovníků organizace
– obsahuje návod, informace, jak se stát dobrým podnikem, konkurenceschopným, jak dosáhnout totální kvality, zlepšit řešení