Determinanty poptávky:
– průměrný důchod spotřebitelů – jestliže důchody stoupají, mají lidé tendenci kupovat si téměř všeho více
– velikost trhu (měřená velikostí populace)
– cena a dostupnost příbuzných zboží – zvlášť důležitý je tento vztah mezi substituty; poptávka po statku A bude spíše nízká, pokud bude mít substituční výrobek nízkou cenu
– vkus a preference – vkus = soubor rozličných společenských a historických faktorů, které mohou odrážet skutečné psychologické nebo fyziologické potřeby, mohou zahrnovat uměle vytvořené touhy, mohou obsahoval silný prvek tradice nebo náboženství
– další specifické faktory (např. déšť u deštníků, množství sněhu u lyží apod.)
→ posun poptávkové křivky směrem doprava – v důsledku vzestupu poptávky z jiných důvodů, než cenových (změna ceny znamená pohyb po poptávkové křivce)
Proces utváření nabídky
– nabídkou míníme množství statku, které jsou firmy ochotny vyrábět a prodávat (resp. uvádíme nabízené množství statku do vztahu k jeho tržní ceně, a to při neměnných ostatních podmínkách – výrobní N, ceny substitutů, organizace trhu)
= nabídková funkce (resp. křivka) určitého zboží vyjadřuje vztah mezi jeho tržní cenou a mezi množstvím tohoto zboží, které jsou výrobci ochotni vyrábět a prodávat
→ sklon nabídkové křivky – křivka roste zdola a zleva směrem nahoru a doprava
– důvod: důležitou příčinou je zákon klesajících výnosů