70. Léta
à i výrobek bez vady je obtížně prodejný, jakost se spojovala s užitečností výrobku a jeho funkcemi ve spotřebě
à jakostní výrobek – ten, který uspokojil názor trhu na jeho užití
à vytvářeny soubory žádoucích vlastností výrobků jako podklad pro výrobní inovace
à těžiště tvorby jakosti a inovace se přesouvá do předvýrobní etapy
· 70. – 80. Léta
à vyspělé země komplexní přístup k jakosti výrobků
à spotřebitel není ovlivněn pouze hmotnými vlastnostmi výrobku, ale i výší nákladů, které na pořízení a provoz vynaloží
à zdokonalení výrobků => rostou výrobní náklady => odraz v ceně
· 90. Léta
à „lépe a levněji“ => strategie jakosti
à organizací řešení vztahu mezi věcnou a hodnotovou stránkou zb. Umožňuje vytvářet optimální vztah mezi užitečností produkce a úrovní produktivity práce
à při rozhodování o inovacích výrobku vyhrává ten výrobek u něhož je přírůstek užitečnosti vyšší než přírůstek nákladů