Efektivnost mechanismu dokonalé konkurence
1. efektivnost výrobní – znamená, že výstup je vyroben s min náklady → takto pojatá efektivnost v dokonalé konkurenci existuje
2. efektivnost alokační – znamená, že firmy vyrábějí takový výstup, který si spotřebitelé nejvíce přejí; ekonomika v dokonalé konkurenci je ve stavu alokační efektivnosti
MONOPOL
→ monopolní trh je charakterizován přítomností jediného nabízejícího a ten může v daném okamžiku rozhodovat o výši ceny nebo o velikosti vyráběného výstupu (ne o obou současně)
→ existují bariéry vstupu do odvětví (proto jen jedna firma)
– průměrné N určité firmy dosahují svého minima při větším výstupu, než žádá tržní poptávka
Případ,kdy tržní poptávku může uspokojovat svou produkcí jedna firma s nižšími průměrnými N, než kdyby bylo v odvětví více menších firem se nazývá přirozený monopol.
– kontrola zdrojů, nezbytných pro výrobu, jednou firmou
– monopol jako firma zabezpečující tržní poptávku může vzniknout i „uměle“ v důsledku mimotržních okolností, nejčastěji v důsledku zásahu státu do ekonomiky (stát udělí urč. firmě výsadní právo vyrábět daný statek)
– právní restrikce v podobě patentů, ochranných práv autorů apod.